Fitnesscenter eller home-gym – Hvad skal du vælge?

0

Du går måske med tankerne om at melde dig ind i et fitnesscenter, fordi du enten ønsker at tabe de ekstra kilo, gerne vil blive stærkere og opbygge muskelmasse eller simpelt hen generelt bare gerne vil gøre noget godt for dig selv og din egen sundhed og få rørt dig noget mere. Men skal du vælge fitnesscenter eller home-gym?

Går du efter fitnesscentret, er der efterhånden rigtig mange at vælge imellem, og der kommer hele tiden nye til. Så hvilket center skal du vælge?

3 typer centre

Når du skal vælge, hvilket center, du skal vælge, kan du ofte kategorisere dine centre i området i følgende kasser:

  • Det billige, der har det vigtigste udstyr
  • Det smarte, der følger med på beatet, hvad angår det helt rigtige look, udstyr og musik.
  • Det dyre, som henvender sig mere til dem, der gerne vil have et større tilknytningsforhold til deres center, og som gerne betaler lidt mere for at få lidt mere.

Dette skal du vælge

Når du kigger på ovenstående kategorier, kan du formentlig ret nemt kategorisere de centre, du allerede kender. Så hvad afgør, hvad du skal vælge? Hvad lægger du pris på i en center?

Der er selvfølgelig et andet center, som også er en glimrende mulighed for dig – nemlig et hjemme-gym. Og nej, det skal ikke optage hele dit bryggers, skur eller behøve et helt rum for sig for at fungere. Du behøver heller ikke at investere til op over begge ører for at komme i gang.

Så når du står og skal vælge imellem fitnesscenter eller home-gym, kan du lige overveje de fordele som følger med et home-gym, som du ikke finder i et fitnesscenter:

  • Ingen transporttid før og efter træning
  • Ingen trafik, cykelture i regnvejr osv
  • Ingen ventetid på maskiner, holdstart mv.
  • Ingen månedligt abonnement

Ved at have de helt rette træningsredskaber derhjemme, kan du, med noget god musik i ørerne, få nogle rigtig fede træniger derhjemme. Helt gratis OG tidsbesparende. Derudover er det kun dig, der træner med dine redskaber, og ikke hundredevis af mennesker i ugens løb.

Udstyr til dit hjemme-gym

Hvad skal du så egentlig investere i, for at kunne få det hjemmegym, der kan erstatte medlemsskabet i fitnesscentret?

Til dette, skal du viden sådan nogen lunde, hvad du gerne ville have brugt fitnesscentret til:

  • Holdtræning med cykling, boksning eller anden cardio
  • Styrketræning med frie vægte
  • Styrketræning med maskiner
LÆS OGSÅ:  Er dit fitnesscenter lukket? Vi guider dig til den bedste hjemmetræning

Når du ved, hvilket udstyr, du ville komme til at benytte dig af i centret, ved du også, hvad du skal kigge feter til dit eget home-gym.

Herunder vil vi komme med nogle rigtig gode bud på træningsredskaber, du kan få stor glæde af til dit home-gym, og vi har specifikt udvalgt hver enkelt produkt, så det både er billigt og samtidig af god kvalitet. På den måde kan du let komme i gang med din hjemmetræning og bygge til undervejs, når du føler behov for det.

Sjippetorv til effektiv og hurtig opvarmning

Med et sjippetorv får du hurtigt pulsen op og varmet din krop godt op inden træning. Og med dette sjippetorv fra det tyske mærke Taurus, får du både høj kvalitet, lækre materialer og en billig pris. Det er da win-win.

Sjippetorvet skal du ikke kun investere i, fordi det er en glimrende måde at varme op på før træning. Nej sjippetorvet er et utrolig effektivt redskab til at få konditionstræning ind mellem dine styrketræninger i ugens løb. Atleter ses gang på gang med et sjippetorv i hænderne, da en stor del af deres opbygning samt vedligeholdelse af deres kondition kommer fra sjipning. Og så fylder sjippetorvet tilmeld næsten ingenting. Du kan altså have dit sjippetorv med i tasken, hvoren du går og kan let opbevare det i en skuffe derhjemme, når du ikke bruger det.

Afspil videoen herunder for at se et forslag til en guidet opvarmning med sjippetorv:

Styrketræning med mange vægte i én

Med en justerbar kettlebell får du en yderst varieret styrketræning med kun én eneste vægt. Hele vægten vejer 13,5 kg, men du kan tage skiver af, så du kan justere din ønskede vægtbelastning til hver øvelse, helt ned til 4,5 kg.

Dette giver dig med andre ord mulighed for en meget varieret styrketræning uden at skulle have en masse håndvægte, kettlebells eller skiver liggende. Og du kan lave øvelser, der både udfordrer din styrke og udholdenhed alt efter, om du har størstedelen af kroppen i bevægelse i hver øvelse eller kun en enktl muskelgruppe.

Prismæssigt kan denne kettlebell måske syne i den højere ende, men tag ikke fejl. Du har altså 5 kettlebells i én OG du får en meget pladsbesparende løsning. Derfor er det netop denne vi har valgt at fremstille for dig.

LÆS OGSÅ:  Slackline test | De bedste slacklines til fitness og udendørs træning

Afspil videoen herunder for at se et forslag til en guidet styrketræning for hele kroppen med kettlebell:

Justerbar styrketræning til seriøs håndvægttræning

Med disse justerbare håndvægte, får du seriøs styrketræning på umådelig lille plads. Med kun én enkel håndvægt, kan du justere din ønskede vægtbelastning i 9 vægttrin fra 4,5 helt op til 22,5 kg.

Og med to håndvægte, har du altså styrketræning op til 45 kg.

Så er du på udkig efter styrketræning i den mere tunge ende, men uden at du skal have 5 store maskiner stående, så er disse justerbare håndvægte absolut at anbefale dig!

Prismæssigt får du mere vægt for pengene, hvis du sammenligner med den justerbare kettlebell ovenfor, og du kan lettere tilføje en håndvægt mere til din træning, når du føler behov for det, hvilket ikke er ligeså let med en kettlebell.

Afspil videoen herunder for at se et forslag til en guidet styrketræning for hele kroppen med håndvægte:

Afspil videoen herunder for at se en visuel præsentation af de viste håndvægte og deres justerbare funktioner:

Varieret træning med pull-up bar

Med en pull-up bar, kan du træne mange forskellige styrkeøvelser med din egen kropsvægt, og du får derfor en mere varieret træning ved også at anskaffe dig en pull-up bar end blot at gå efter de tunge vægte.

Hvis du ikke allerede er bekendt med, hvor varieret en træning du kan få med en pull-up bar og tror, at det mest er til, ja, pull-ups, så tro om igen.

Pull-up baren er genial til at træne både arme, skuldre, ryg, ja sågar mave og kan både bruges over dørkarmen eller på gulvet til fx dips. Pull-up baren udfordrer dig til ekstra høj træningsmæssig styrke, da det er lige på og hårdt med din egen kropsvægt og ikke noget med at kunne starte ud i det små med mindre vægte.

Derudover er denne pull-up bar let at montere over dørkarmen uden at skulle bore i væggen. Placer blot baren over dørkamen og sæt den i spænd. Efter træning tager du den let ned igen og kan stille den til siden.

Afspil videoen herunder for at se et forslag til en guidet styrketræning for næsten hele kroppen med pull-up bar:

Foldbar træningsbænk til pladsbesparende træningskomfort

Med denne sammenklappelige træningsbænk får du høj komfort i din træning uden at skulle have en bænk til at stå og fylde, når du ikke bruger den. Den kan justeres i ryglænet i 7 trin, så du kan bruge den til et væld af forskellige øvelser.

LÆS OGSÅ:  Flere danskere dyrker motion – hop med på træningsbølgen!

Det er rigtig vigtigt, at du har god komfort under din træning, især ved høj vægtbelastning. Mange øvelser er ikke så ligetil at lave stående, eller med et knæ hvilende på blot en måtte.

Det kan derfor være en rigtig god idé at anskaffe sig en god træningsbænk, der tillader dig at sidde og ligge behageligt og samtidig få mulighed for større variation i din styrketræning.

Med denne træningsbænk får du altså både rigtig god komfort fra den støttende polstring, du får gode indstillingsmuligheder der giver dig høj træningsvariation, og du får en bænk der kan klappes helt sammen og stille ind i skabet.

Foldbar måtte til træning og støtte

Med en foldbar måtte, får du en træningsmåtte og støtte til fx knæene i én. Derudover er den foldbare træningsmåtte let at folde sammen og stille væk på en langt mere pladsbesparende måde end at skulle rulle en tung yogamåtte sammen. Derudover er den let og kan nemt tages med.

Brug denne foldbare træningsmåtte til at ligge eller sidde på i diverse øvelser for at støtte kroppen mod det hårde underlag under din træning.

Og skal du lave en øvelse, hvor du ønsker endnu mere støtte til fx dine knæ, kan du blot folde noget af måtten sammen og få endnu mere støtte til specifikke øvelser.

En god træningsmåtte er et must have til langvarig komfortabel træning derhjemme.

Afspil videoen herunder for at se et forslag til, hvordan du kan bruge den foldbare træningsmåtte i din træning:

Blev det så fitnesscenter eller home-gym?

Vi håber, du er blevet klogere på, hvorvidt det er et abonnement i fitnesscentret, du skal have, og hvis dette er tilfældet, hvilket fitnesscenter i dit område, der er det rigtige valg for dig. Og at hvis du går efter at få de rette træningsredskaber ind hjemme hos dig selv, at du ved, hvilke redksbaer, der vil være de helt rigtige til dig.

Hvis du er blevet interesseret i én eller flere af de nævnte typer trænningsudstyr, eller gerne vil vide mere om, hvorvidt det er styrke eller kardio der er den mest effektive træningsform, så kan vi anbefale dig at tage et kig på en eller flere af følgende artikler:

Del.

Tilføj en kommentar