Hold dig aktiv, mens du arbejder foran computeren

0

Her hos Fitnesusnivers giver giver vi dig vores bedste tips til, hvordan du holder dig aktiv og sund, mens du arbejder foran computeren!

At sidde i mange timer har desværre indflydelse

De første år efter 2020, tror jeg, vi alle er enige om, til tider har været en reel test af både vores fysiske og mentale sundhed såvel som den stress, vi alle uden tvivl har følt fra tid til anden.

En af de største syndere for mange, er at sidde fast ved et skrivebord, arbejde hjemmefra og have svært ved at adskille arbejde, hjem, familie, et socialt liv og træning, hvor alt sker ét sted, hver dag!

Måske er det ikke sådan, du har din arbejdsgang længere, men tiden, hvor de fleste af os var hjemme har alligevel sat nogle spor i mange af os. Og vi er nok mange, der har opdaget, at stillesiddende arbejde ikke er det bedste – hverken derhjemme eller på kontoret.

Mennesker har brug for at bevæge sig mere i deres arbejdstid. Udover at gøre det grundlæggende som at komme ud at gå en tur og få frisk luft, er her et par andre ideer, du måske kunne tænke dig at prøve!

aktiv i arbejdstiden

Sådan kan du blive mere aktiv, mens du arbejder foran computeren

Når du sidder ned hele dagen, sker der en masse ting: Du er krumbøjet over et skrivebord, hvilket resulterer i, at dit åndedræt ikke er så naturligt, som det burde være. Du trækker måske heller ikke vejret ordentligt i det hele taget, hvis du er stresset over en deadline eller anet arbejdsmæssigt. Du vil blive overrasket over, hvordan din energi ændrer sig bare ved at fokusere på dit åndedræt i 1-3 minutter.

LÆS OGSÅ:  Multimaskine eller multistation? Her er de bedste modeller!

Mens du læser dette, vil jeg have dig til at stoppe.

Sid oprejst eller endnu bedre, rejs dig og bevæg dig lidt, vrid din krop og frigør dig selv.
Tag en stor dyb indånding i maven. Tjek dig selv, om dine skuldre løfter sig i din indånding. Gør de det? Så er det nemlig ikke en dyb inding, som du troede. Tving her i stedet luften ned i maven ved at spile maven ud samtidig med, at du trækker luften ind. Dermed tvinger du luften ned i maven.
Og hvis du kan, træk da vejret ind gennem næsen.

Dette aktiverer tilsammen hvile- og afspændingsdelen af ​​dit nervesystem, hvilket betyder, at det sænker stress. Gør gerne indåndingen stor og så lang som muligt, 4-6 sekunder.

Tænk på at sprænge en stor ballon i maven. Hold den øverst i 1-3 sekunder, ånd derefter langsomt ud i 6-8 sekunder, hvis du kan, og gentag i 1-3 minutter.

aktiv i arbejdstiden

Et andet fokus er vores kropsholdning under lange computerdage.

Vi falder sammen i ryggen, og vi bøjer vores nakke. Derudover spænder vi måske i skuldre, arme og fingre, når vi arbejder foran computeren.

Herunder er en rigtig god video med øvelser til computerkroppen:

Og her har du en rigtig lækker måtte til din udspænding eller yogatræning.

Det er vigtigt at komme ud at gå

Selvom du får strækket kroppen igennem, når du kommer hjem fra arbejde – eller i løbet af arbejdsdagen, hvis du arbejder hjemmefra – så er reelle gåture også rigtig vigtige for kroppens fysisk og naturlige bevægelighed.

Måske tænker du, at din arbejdsplads ikke vil være glad for, at du forlader bygningen i 10 minutter 2-3 gange på din arbejdsdag, men du kan starte med at foreslå det som et eksperiment, der skal vare en uge. Om du mon ikke kan opretholde samme arbejdstempo, eller endda højere, hvis du giver din krop bevægelse 3 gange i løbet af dagen. Efter den første uge, kan I sammen vurdere, om turene kan fortsætte.

LÆS OGSÅ:  Kropsvægte - Find de bedste og billigste kropsvægte her!

En anden måde at kunne komme “ud at gå” i arbejdstiden på, er ved at gå foran computeren. Har du et hævesænkebord, kan du tage et lydløst og let gåbånd med på kontoret, og stille det under dit skrivebord. Du kan nu gå lange ture i løbet af din arbejdsag, samtidig med, at du får arbejdet og undgår at sidde stille i mange timer hver dag.

Slap af efter en hård dag på kontoret

 

Vi har allerede nævnt, at det er en god idé at komme ud at gå og bevæge dig flere gange dagligt.

Men en anden mulighed, du måske ikke har overvejet før, er at forkæle dig selv med en luksus helkropsmassage så snart, du har fri? Lyder det ikke godt?

Taurus Wellness, har udgivet 3 rigtig lækre massagestole, der tilbyder luksus afslapning, kendte massageteknikker og underholdning i stolen som ingen anden.

taurus wellness

Mens du sidder og slapper af, med stolen målrettet mod specifikke muskelgrupper via den indstilling, du vælger, vil de indbyggede højttalere sikre, at din yndlingsmusik lyder i topklasse, mens du slapper af og nyder massageoplevelsen for hele kroppen.

Du kan finde ud af mere om stolene og vores komplette test af forskellige massagestole lige her, og du kan også læse vores test af massagepistoler lige her.

Del.

Tilføj en kommentar