3 redskaber til effektiv hjemmetræning, der kan tages med på ferie.

0

Kunne du godt tænke dig at få eller bevare en stærk og tonet krop, med en hjemmetræning, når træningscentret ikke er en mulighed? Du har måske allerede tunge vægte og andet træningsudstyr stående, så du kan få en effektiv hjemmetræning. Men hvad gør du så, når du skal på ferie og ikke kan tage din træningsmaskine eller vægte med dig?

Læs med i denne artikel, hvor vi ser på de mest effektive styrke- og cardioøvelser, du kan lave med helt simple redskaber, og som samtidig fylder og vejer mindst muligt. Dette gør det muligt for dig at tage din hjemmetræning med dig, også hvis de få redskaber skal kunne presset ned i håndbagagen.

Træning på en ferie skal være ekstra let at tilgå, hurtig at udføre og give hurtige resultater. Når du er på ferie eller tager en forlænget weekend, er der nemlig ofte en masse andre ting, end træning, der kalder på din opmærksomhed. Derfor er det en fordel at have planlagt at få lidt let udstyr med dig, som du ved får din puls op og dine muskler ømme på kort tid. På den måde er det nemmere for dig at få din hjemmetræning med dig og rent faktisk få trænet, som du har planlagt hjemmefra.

Når vi snakker styrketræning, der skal være nem at tage med sig, kommer vi simpelt hen ikke udenom de populære resistance bands. Disse er effektive som hjemmetræning, men er i særdeleshed et must, når du skal have din træning med dig.

Er du ikke allerede kendt med disse bånd, er det altså runde træningselastikker i forskellige styrker og længder, som giver dine muskler fysisk modstand i dine træningsøvelser. Her får dine muskler altså ikke den kendte modstand via vægte, hvor dine muskler skal arbejde sig stærkere for at kunne løfte en given vægt. I stedet skal dine muskler arbejde sig stærkere for at kunne trække elastikken lang i en given øvelse og herefter holde igen på vej tilbage i øvelsen. Dette giver samme styrkemæssige udfordring for dine muskler, selvom det næsten kan virke for simpelt.

Dine muskler opnår altså en styrkemæssig udfordring, om de skal trække hårde elastikker fra hinanden, eller om de skal bære en tung vægt.

Forskellen for dig vil dog være flere ting.

  1. Da du ikke træner med tunge vægte, opnår du en mere skånsom træning for dine led, hvilket er rigtig godt for at forebygge skader.
  2. Dit træningsudstyr fylder nu pludselig kun en lille pose med i alt 4 elastikbånd, der ingenting vejer.

Et væld af træningsøvelser

Når du træner med resistance bands, har du næsten mulighed for samme varierende styrketræning som med de kendte tunge vægte.

Træner du allerede med vægte og vægtstænger, giver det nogle gange sig selv, hvordan du laver en bestemt øvelse med resistance bands. Til andre øvelser, skal du dog være en smule mere kreativ for at finde ud af, hvordan du rammer præcis samme muskel mest optimalt.

LÆS OGSÅ:  Valg af løbebånd

Nedenfor har vi sat et par videoer ind, som giver dig en effektiv helkropstræning udelukkende ved brug af resistance bands. Læg mærke til, at de to videoer viser træninger med to forskellige typer resistance bands. De lange bands og de såkaldte mini bands. Begge bånd er uundværlige i din træning, så anskaf dig dig begge slags. Den pakke vi har linket til ovenfor indeholder begge slags og er derfor en rigtig nem måde at komme i gang på til en billig pris.

Træningsvariation ★★★☆☆
Styrke ★★★★★
Vægt
Pris

Ønsker du alligevel at træne styrketræning med vægt, når du er på farten, kan en sandbag helt klart anbefales. Med en sandbag kan du nemlig tage den tomme taske med dig og selv fylde sand (eller andet tungt) i, når du skal træne med den.

En sandbag kombinerer træningsmulighederne, du allerede kender fra kettlebell træning og vægtløftning, og du kan med denne sandbag fylde sand i, op til hele 25 kg.

Dette giver dig den ultimative frihed til at få en effektiv styrketræning med dig på ferie, uden du skal fragte de 25 kg med dig.

Nedenfor kan du se en video, der gennemgår en effektiv træning med brug af en sandbag.

Massagevariationer ★★★☆☆
Styrke ★★★☆☆
Vægt
Pris

Gymnastikringe er et effektivt træningsredskab til dig, der gerne vil træne både styrke, balance og koordination.

De er lette at sætte op, næsten uanset hvor du er, og du har mulighed for at give dig selv en effektiv kropsvægttræning, som du kender det fra slyngetræning.

LÆS OGSÅ:  Kreatin Test - Her er de 10 bedste kreatinpulvere

Et sæt som dette hverken vejer eller fylder noget, og det er derfor nemt at få med dig i tasken, hvor du end skal hen.

Da du træner med egen vægt og ikke vægtmodstand, kan hele familien være med på denne form for træning. Du har altså både træning til dig selv og samtidig ekstra ferieleg for børnene, hvis du tager dem med på en familieferie.

Er du endnu ukendt med de mange udfoldelsesmuligheder, som gymnastikringe kan give dig, kan vi anbefale dig at tage et kig på nedenstående video. Her vises øvelser til både begyndere og øvede.

Begynderøvelser

Avancerede øvelser

Øvelser for børn

Vi håber, at du nu har fået nogle gode idéer til, hvilken form for træning, du skal tage med dig, næste gang du skal på ferie eller en forlænget weekend og gerne vil kunne tage din vante hjemmetræning med dig.

Mangler du inspiration til gode øvelser derhjemme, kan vi anbefale dig at tage et kig på vores guide til effektiv kettlebelltræning derhjemme, eller vores guide til den bedste hjemmetræning.

Del.

Tilføj en kommentar