Essentielle Aminosyrer (EAA) – Sådan finder du dem

0

Alle muskler i kroppen er opbygget af protein. Derfor det naturligvis også ganske logisk, at vi er nødt til at indtage en god mængde protein, hvis vi ønsker at opbygge vores muskler på bedste vis. Protein er bygget af aminosyrer, og når kroppen bruger disse aminosyrer, så medføres der samtidig et øget behov for indtagelse af yderligere protein. Som langt de fleste allerede er opmærksomme på, så bliver virkningen af din styrketræning øget ved hjælp af dit indtag af protein – i hvert fald hvis du træner med det formål, at dine muskler skal ende med at vokse. Det er dog ikke kun i forbindelse med decideret styrketræning, at din krop vil gøre brug af disse aminosyrer – det er nemlig lige så meget i forbindelse med udholdenhedstræning, at kroppen har brug for dem.

Kroppen kan danne en lang række af forskellige aminosyrer, men det er dog ikke dem alle, som kroppen selv kan stå for – hvis den kunne det, så havde vi sådan set ikke behøvet at indtage mere protein, fordi kroppen skabte det hele selv. De aminosyrer som kroppen ikke selv er i stand til at genere skal du selvfølgelig sørge for at indtage en anden vis, så du kan få dine muskler til at vokse. Disse aminosyrer kendes som EAA (essentielle aminosyrer). Hvis du tager din træning seriøst og du gerne vil være sikker på, at dine muskler kommer til at vokse på optimal vis, så er det meget vigtigt, at du sørger for at indtage de essentielle aminosyrer, som i daglig tale bare kaldes for EAA aminosyrer.

LÆS OGSÅ:  Undgå skader med en romaskine

De essentielle aminosyrer er også gode for et vægttab

Der er rigtig mange forskellige studier, der peger på, at hvis man ønsker at realisere et vægttab, så kan det være en rigtig god idé at kombinere sin kur med et indtag af flere proteiner – og her skal det siges, at der her særligt er fokus på at indtage flere proteiner, fordi det giver dig flere af de essentielle aminosyrer. Med et øget indtag af EAA aminosyrer, så vil du blandt andet kunne opleve, at de tabte kilo går fra dit fedtvæv i stedet for fra dit muskelvæv, hvilket du selvfølgelig skal sørge for at undgå, når du går på en i diæt. Der er også mange slankekure, der er baseret på lige netop denne oplysning, hvilket blandt andet inkluderer LCHF, Paleo og rigtig mange andre.

Det skal selvfølgelig også nævnes, at Sundhedsstyrelsen klart og tydeligt anbefaler, at man gennem sin kost indtager cirka 20-25% protein dagligt, og – som vi også har nævnt allerede lidt længere oppe i teksten – så er proteiner opbygget af forskellige former for aminosyrer. De såkaldte EAA aminosyrer er nødvendige for opbygningen af rigtig mange ting, hvilket blandt andet inkluderer dine enzymer, plasmaproteiner, hormoner, antistoffer og dertil er de også nødvendige i forbindelse med at erstatte nedbrydningen af proteiner. Der findes mere end 20 forskellige aminosyrer, hvoraf otte af disse er essentielle – med andre ord, så er otte af disse aminosyrer faktisk livsnødvendige for den menneskelige krop. Det er disse aminosyrer som din krop ikke selv kan danne, og derfor er du også nødsaget til at indtage dem via din kost eller ved hjælp af et eller flere typer af kosttilskud.

LÆS OGSÅ:  Lysterapi Test 2017 - Virker det mod vinterdepression?

Brug essentielle aminosyrer (EAA) som kosttilskud

Hvis du ønsker at optimere dit næringsindtag og samtidig også stimulere din opbygning af fedtfri muskelmasse, så er der ikke nogen tvivl om, at du skal gøre brug af EAA aminosyrer som et kosttilskud – det er nemlig noget, der fungerer for alle sportsudøvere, men også for dig, der bare gerne vil træne for at få en flottere sommerkrop. Hvis du i forbindelse med din træning ikke indtager flere EAA aminosyrer end hvad du hidtil har gjort, så vil du med garanti komme til at mangle dem, da din krop let kommer til at forbrænde flere aminosyrer, hvis du træner meget, og det kan desværre føre til ting som blandt andet et dårligere immunforsvar og endda også en ringere muskelproteinsyntese. Det er derfor det er en god idé med et kosttilskud.

Du kan nemt finde et godt kosttilskud, der har et rigtig godt indhold af EAA (essentielle aminosyrer). På den måde er du sikret, at du får indtaget alle de nødvendige aminosyrer, som din krop ikke blot skal bruge for at kunne fungere, men som også kan være med til at styrke din muskelvækst – og det er dét, du gerne vil, ik’? Disse kosttilskud fås i mange forskellige typer, der alt efter ønske med garanti også kan findes som du foretrækker det. Det er bestemt en form for kosttilskud, der anbefales til alle atleter, hvad du er nybegynder eller du derimod er garvet, når det kommer til styrketræning. Ikke nok med det, så er et sådant kosttilskud også anbefalet til alle, der ønsker at opbygge sin muskelmasse, til vegetarer, der ikke får særlig meget protein og ligeledes også til dem, der ønsker at tabe sig.

LÆS OGSÅ:  Rygproblemer - Guide til at komme ovenpå igen efter rygsmerter

Der skal ikke lægges skjul på, at EAA aminosyrer er noget, du ikke kan klare dig uden – og slet ikke hvis du træner flere gange om ugen. Det er et rigtig godt supplement i forhold til din kost, da du på den måde vil få tilført protein til kroppen på en hurtig og letoptagelig form. Du kan f.eks. se lidt nærmere på vores proteinpulver test, hvor du med garanti kan finde noget proteinpulver, der har et godt indhold af EAA. Du skal også være velkommen til at læse mere om forgrenede aminosyrer (BCAA).

Del.

Tilføj en kommentar