Forgrenede Aminosyrer (BCAA)

0

På jagt efter information om forgrenede aminosyrer? Få svar på dine spørgsmål her!

De mange forskellige typer af aminosyrer er nødvendige for opbygning af kroppens proteiner, der blandt andet har stor indflydelse på opbygningen af vores muskler. Der er særligt tre typer af aminosyrer, der er mere interessante, at se nærmere på. Her er der tale om de såkaldte BCAA aminosyrer (forgrenede aminosyrer), hvilket tæller leucin, isoleucin og valin.

Disse tre aminosyrer udgør en tredjedel af de essentielle aminosyrer – det er de aminosyrer, som kroppen ikke selv er i stand til at danne, men som du derimod skal have tilført gennem almindelig kost eller gennem et eller flere kosttilskud. BCAA aminosyrer er i høj grad noget, der bliver omsat i skeletmuskulaturen, hvilket også betyder, at man forbruger rigtig mange BCAA aminosyrer, når ma træner udholdenhedstræning. Det er desuden også derfor, at det menes, at man kan forbedre præstationsevnen med et tilskud af BCAA aminosyrer.

Flere studier har testet BCAA aminosyrer

De forskellige BCAA aminosyrer indgår i både proteinsyntesen, energistofskiftet såvel som i dannelsen af nye aminosyrer efter de er blevet ført ud til skeletmuskulaturen. Der er op til flere studier hele verden over, der har beskæftiget sig dybdegående med BCAA aminosyrer.

I den forbindelse har langt de fleste af disse undersøgelser og studier selvfølgelig også vist, at hvis man sørger for at indtage flere BCAA aminosyrer gennem et form for tilskud, så vil frigivelsen af aminosyrer fra dine muskler bliver kraftigt nedsat, hvilket er ensbetydende med, at du vil undgå, at musklerne kommer til at blive nedbrudt som følge af, at de selv kommer til at frigive nogle aminosyrer for at holde kroppen i gang. Det er der mange studier, der har bevist.

LÆS OGSÅ:  Proteinpulver til forskellige formål

Det er dog ikke kun ovenstående, der har været fokus for disse studier. Der er også op til flere studier, der har undersøgt hvorvidt BCAA aminosyrer kan have en effekt på muskelømhed efter træning. Flere af de testede personer synes at have oplevet at det har en virkning efter at have fået et tilskud af BCAA aminosyrer – det betyder, at de oplevede færre muskelsmerter efter deres træning.

Faktisk er det noget, der har vist sig særligt at have haft effekt på kvinderne, der har deltaget i disse forsøg, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det ikke har haft effekt på mændene – for det har det! Det bedste af det hele er dog, at man ikke er stødt på én eneste form for bivirkning ved at indtage forgrenede aminosyrer som et kosttilskud.

Få forgrenede aminosyrer som kosttilskud

Når din krop har brug for energi (hvilket den ofte har før, under og efter en træning), så nedbryder den blandt andet muskelvævet for at kunne bruge BCAA aminosyrer. Det er selvfølgelig også dét, der er den primære årsag til, at det er så vigtigt for dig at få tilført disse aminosyrer, for det er nemlig ikke noget, som din krop selv er i stand til at danne, som f.eks. er tilfældet med en del af de essentielle aminosyrer (EAA).

Du kan blandt andet tilføre disse aminosyrer gennem et kosttilskud inden, under eller efter din træning. På den måde er du meget bedre stillet i forhold til at undgå at dit muskelvæv – såvel som andre af kroppens forskellige væv – bliver nedbrudt.

LÆS OGSÅ:  Essentielle Aminosyrer (EAA) – Sådan finder du dem

Det skal naturligvis også nævnes, at et tilskud af BCAA aminosyrer desuden også vil medfører, at genopbygningen af din muskulatur bliver fremmet på markant vis. Det har blandt andet den betydning, at du vil kunne træne i længere tid end hvad du hidtil har været i stand til, men det betyder sågar også, at du vil være i stand til at træne endnu hårdere end du plejer.

Forgrenede aminosyrer anbefales i høj grad til dem, der ønsker at opbygge en så fedtfri muskelmasse som overhovedet muligt. Det er dog ikke i den eneste sammenhæng, at kosttilskud med BCAA aminosyrer er en god idé, for det anbefales desuden også af rigtig mange kostvejledere til dem, der ønsker at reducere fedtprocenten uden at skulle være bange for, at man kommer til at miste noget af sin muskelmasse.

Del.

Tilføj en kommentar