Kinesiotape | Sådan lindrer du overbelastninger

0

Har du en begyndende overbelastning af led eller muskel, eller mærker du smerter, når du udfører bestemte bevægelser? Med kinesiotape kan du i mange tilfælde lindre og forebygge begyndende overbelastninger og give leddet eller musklen den stabilitet og ro tilbage, som er nødvendig for hurtig heling.

Men hvad er kinesiotape helt præcist, og hvordan påfører du tapen på dig selv, så du får den rette effekt af det? Og hvilken slags skal du vælge, når du skal købe din egen kinesiotape? Netop dette kommer vi ind på her nedenfor.

Hvad er kinesiotape?

Kinesiotape er tape af et vævet og strækbart materiale. Det der får tapen til at klæbe til din hud, er en mild lim, som er skånsom for huden, men som samtidig sikrer, at tapen sidder godt fast og med præcist det stræk, som du har påført den. Kinesiotape kommer som en stor rulle, hvor du selv klipper de ønskede stykker af, du skal bruge.

Hvordan påfører du kinesiotape?

Idéen med kinesiotape er at aflaste led og muskler, som er overbelastede eller som giver smerter ved bestemte bevægelser. Når du påfører tapen, gælder det generelt, at de første par cm skal lægges uden at trække i tapen, hvorefter det næste lange stykke skal påføres, hvor du samtidig strækker tapen ud. Til sidst har du et par cm tilbage, som du lægger på huden, igen uden at trække i tapen. På denne måde får du to ender der holder fast og støtter, og en midte der sikrer, at den bagvedliggende muskel trækkes en smule i og bliver støttet eller holdt oppe.

LÆS OGSÅ:  Kabelstation test | Vi har testet 7 populære modeller

De helt rette påførelsesteknikker til forskellige muskelgrupper og smerter kan du fx få via en fysioterapeut. Du kan også være heldig at finde en video på nettet, som præcist forklarer, hvordan tapen netop skal lægges i dit tilfælde.

Køb kinesiotape her

Nedenfor kan du se en introduktionsvideo til, hvordan du bruger kinesiotape, og til teknikken du bruger, når du påfører det.

Eksempler på påføring af kinesiotape

Nedenfor kan du se et par eksempler på, hvordan du påfører kinesiotape for udbredte smerter eller overbelastninger.

Tennisalbue

Løberknæ

Skuldersmerter

Køb kinesiotape her

Mere inspiration

Vil du gerne have mere inspiration til at undgå sportsskader, kan vi anbefale dig, at læse vores guide til, hvordan du kan undgå løbeskader, eller hvad du kan gøre, for at sikre dig imod sportsskader.

Del.

Tilføj en kommentar